Neurovývojová stimulace a další cvičení

Neurovývojová stimulace – NVS
Preventivní metoda, která pomocí jednoduchých ale zároveň účinných cviků pomáhá utlumovat primární reflexy a zároveň tak zpřístupňovat funkce a kapacitu mozku pro správnou vyšší mozkovou činnost – učení.

Primární reflexy pomáhají přežít v prvních dnech, týdnech, měsících života. Pokud ale s námi zůstávají déle, mohou nám život i učení docela zkomplikovat. To, že se primární reflexy zcela neinhibují, může mít různé příčiny – problémy v těhotenství, při porodu, delší nemoc dítěte, nedostatek smyslových či pohybových podnětů… Vliv může hrát i genetika, ale často se na konkrétní příčinu ani nepřijde.
Většina dospělých zvládne nějakým způsobem působení reflexů vědomě kompenzovat. I když nefungují optimálně, fungují alespoň “nějak. Představte si ale, že takový prvňáček se snaží opsat slovo z tabule:
– koukne na tabuli, ale nedokáže se soustředit a správně rozluštit písmena, oči těkají (vliv nesprávně vybudovaného posturálního reflexu hlavy)
– koukne do sešitu, začne psát, neví, tak znovu koukne na tabuli – ale ruka mu začne v sešitu ujíždět o kousek vedle, protože jedná reflexivně na pohyb hlavy (nedostatečně inhibovaný asymetrický šíjový tonický reflex)
Výsledek je nečitelný, protože dítě neudrželo po celou dobu ruku tak, jak mělo, a navíc nedodrží ani pořadí písmen, protože nedokázalo očima plynule přejít od jednoho písmene k druhému. Pro dítě je velmi náročné soustředit se na tvary písmen, vizuálně si je zapamatovat, nemá kapacitu navíc ještě vnímat, co se děje s jeho tělem, natož to nějak kompenzovat. Je toho na něj zkrátka trochu moc, úkol nezvládne tak dobře, jak by mohlo, může i selhat.

Neinhibované reflexy neovlivňují jen fyzické pohyby (rukou, očí…), ale i celkové držení těla a také chování (např. tím, že mohou zvyšovat hladinu stresového hormonu kortizolu v těle). Děti mohou být úzkostné nebo ve velkém napětí, chodit po špičkách, neustále se točit nebo dostávat do extrémních pohybových poloh, mohou být přecitlivělé na sluchové či hmatové vjemy, nebo naopak vůbec nevnímat, co se s jejich tělem děje, žužlat si prsty, necítit tlak (např. špatný úchop), špatně sluchově rozlišovat… Projevů je celá řada.

NVS lze doplnit i o další cviky – cvičení podporující propojování hemisfér, zlepšení očních pohybů apod.